17 September, 2008

If broken,then fix it. Why replace it ?

Tarikh keramat 16 September 2008.

Hari ini 17 September 2008. Hari ini 17 September 2008. Hari ini 17 September 2008 . Semalam adalah 16 September 2008. Hari Ulang tahun penubuhan Malaysia. Negeri Sabah & Sarawak secara rasmi menyertai Tanah Melayu membentuk Negara Malaysia (Singapura tidak perlulah diceritakan,dah jadi sejarah lain). Tiada apa yang berlaku. Di negeri-negeri yang mengambil cuti umum sempena Nuzul Quran,kemungkinan besar ramai yang masih lena diulit mimpi.Di negeri yang terus bekerja,it's a normal working day. Ramai-ramai yang ternanti-nanti tarikh 16 September 2008. Jelas,impian seorang jurujual yang bercita-cita menjadi PM,tidak kesampaian.

Its clear,a failure to deliver his promises on that very date,shows that his incapability to deliver what ever promises he made if he in charge of the government later. Too much of an excuses. What happen with 6 boxes of files that full of corruption evidence of BN leaders in 1999 ? Until now its has been almost 9 years ? People never question that ? I wonder how people still can believe this 'salesman' of Political Manupulator ? What is the guarantee of this nation will be peaceful & stable under this kind of PM ?

Tetapi perkara sebegini tidaklah dihairankan kerana berapa ramai yang percaya tentang ajaran-ajaran sesat pun kebanyakkan adalah golongan cerdik pandai. Apatah lagi untuk mempercayai jurujual ini.Ramai yang percaya ini terdiri daripada cerdik pandai juga,apatah lagi orang-orang di kampung.Sayangnya,kebijakkan dan kecerdikan golongan-golongan bijak pandai ini digunakan untuk melakukan perkara-perkara yang tidak masuk dek akal.
Alangkah baiknya jika mereka ini memberi buah fikiran bagaimana nak membantu ekonomi negara,mewujudkan perpaduan di antara kaum,bagaimana nak mencari alternatif kepada minyak petrol & diesel sebagai sumber tenaga dan perkara-perkara yang memberi kebaikan rakyat yang ramai di Malaysia ini.

Bantulah PM yang tidak seberapa cekap ini.Kasihan beliau.Menteri-menteri bertelagah lagi.Seorang dah resign.Seorang lagi menegur dan memberi pendapat tentang peralihan kuasa 2010 (main tarikh-tarikh juga ni),beliau tidak puas hati pula.Kata ini zaman bebas memberikan pendapat & bersuara.Seolah-olah tidak boleh ditegur.Bodoh Sombonglah orang kampung kata. Seorang lagi keluarkan ISA secara membuta tuli.(Tak boleh ulas lebih-lebih).

MP Bebas, YB Dato' Paduka Ibrahim Ali (sahabat baik A.I) pun tidak yakin malah mengatakan perkara ini satu omongan kosong.Dalam wawancara malam tadi di RTM 1,saya tertarik dengan pendapat beliau bagaimana 31 kerusi yang ingin diperolehi oleh PR bukanlah kerusi yang boleh dibeli di Courts Mammoths. Bagaimana wakil PKR terbang ke Taiwan untuk menemui MP BN sedangkan MP BN sudah terbang ke Hong Kong (penerbangan mereka mungkin berselisih di udara) dan dengan rasa bangganya,YB Tian Chua mengatakan PR sudah memperolehi bilangan kerusi untuk mengambil alih kerajaan apabila tiba di KLIA. Cuba renungkan riak muka YB Tian Chua ketika bercakap perkara itu.Pembohongan dibuat untuk menutup pembohongan.Kenapa YB Saifudin Nasution tidak memberi kenyataan ? Inikan bulan puasa.Tidak baik untuk berbohong.

Bagi saya,kembalilah kepada realiti.Banyak tugas-tugas lain di kawasan Parlimen masing-masing dimana rakyat perlukan pembelaan.Tumpukan usaha-usaha untuk membantu rakyat yang miskin.Tidak semestinya dengan tidak jadi kerajaan,perkara ini tidak dapat dilakukan.Tunggulah Pilihanraya ke-13.A.I ini hendak masuk sekali lagi lubang diatas kegopohan & ketidaksabaran beliau sendiri.Dulu 1998,kegopohan & ketidaksabaran untuk menjadi PM akhirnya Allah S.W.T tunjukkan jalan yang jauh dari Putrajaya.Sekarang diberikan peluang kedua,janganlah gopoh.Tunjukkan keupayaan sebagai Ketua Pembangkang dahulu.Rakyat akan menilai.Ini baru 2 hari duduk kerusi itu,belum buat kerja-kerja Ketua Pembangkang nak terus jadi PM.Bawa-bawalah bersabar & redha diatas ketentuanNya.Mungkin beliau rasa jawatan Ketua Pembangkang tidak layak untuk beliau kerana sebelum ini beliau dalam kedudukan No.2 kerajaan.


Media & Minyak & Mengambil-alih.

Media utama pun turut diperbodohkan.Saya tidak faham mereka begitu ghairah memberikan publisiti tentang perkara ini.Saya percaya sejak A.I kembali ke arena politik negara,jualan akhbar mereka kembali naik setelah Tun Dr. M di'blackout' oleh media arus perdana.Jualan akhbar menurun sejak 2004 kerana pemimpin negara sejak itu tiada 'news value',selain akibat zaman internet ini yang mudah diperolehi informasi.

Kenapa isu harga minyak yang sedang menurun tidak menjadi berita utama. Pagi ini dilaporkan harga minyak turun kepada US$ 91.00 setong.Jika semasa harga minyak naik,graf peningkatan ditunjukkan secara besar-besaran di muka depan akhbar,bila harga minyak turun di muka belakang sahaja.Bila harga minyak nak turun ? Ya lah,menteri-menteri tengah sibuk memantau hal 16 September ini.Siapa punya kerja ini ? Mengganggu kerajaan sahaja.

Di Amerika Syarikat,dijangkakan ekonomi dunia akan mengalami kemelesetan.Beberapa institusi kewangan sedang mengalami kerugian dan dah ada diisytihar bankrap (Lehman Brothers).Ada juga bail-out oleh Bank of America keatas Merill Lynch. Bila Malaysia buat bail-out pada 1998,ada juga rakyat Malaysia kutuk kerajaan apatah lagi orang Amerika sendiri.Tetapi bila Amerika buat,boleh pula.A.I nak cakap apa tentang ini ? Tetapi mereka ini,adakah terfikir tentang nasib pekerja-pekerja yang ramai yang terpaksa di'bail out' ini ? Jika syarikat itu isytihar bankrap,sudah tentu mereka dibuang kerja dan sudah tentu susah nak cari makan untuk keluarga.Jika sebaliknya,mereka ini akan terus dapat cari makan.Kadang-kadang,keputusan yang dibuat perlu dilihat demi kepentingan ramai.Bukan kerana nak selamatkan taukeh-taukeh sahaja.Bukan main hentam sahaja.Bagi saya kepentingan ramai mengatasi segalanya.

Kali ini,ulasannya agak panjang.Ini cuma pandangan dan fakta yang saya perolehi.Lu fikirlah sendiri. Wallahualam...

Nota :
  1. Buat Husni,siapa tak terasa minyak naik ? Macam mana nak terasa,sibuk dengan 16 September.
  2. Buat State,pendapat ramai tidak semestinya benar dan pendapat sedikit tidak semestinya salah.Biar keadaan & masa menentukan.Yang benar tetap benar & yang salah tetap salah.

1 comment:

Anonymous said...

duit raya sekupang, hadiah inflasi 8.5percent; terima kasihlah 'wahai pemerintah'